بررسی تخصصی نهج البلاغه
اهمیت اخلاق در نگاه امام(ع)
۲۲ دی ۱۳۹۹

برگزیدهای از گفتهها و نوشتههای حکیمانه امیرالمومنین(ع)، که سید رضی در اواخر قرن چهارم قمری آنها را جمعآوری کرده است.
اما اهمیت اخلاق در نگاه امام(ع) چگونه است؟
در خطبه 113 جملهای از ایشان وارد شده است که «لا قرین کَحُسنِالخُلقِ»3
در خطبه 176 عبارتی هست که امام(ع) میفرمایند نسبت به اخلاق حساس باشید: «ایاکم و تَهزیعِ الأخلاق و تَصریفَها»4 به نظر اینطور میآید که اگر اخلاق زیرپا گذاشته شود هیچ چیز سالم نمیماند، نه اعتقادات، نه زندگی، نه سیاست، نه اجتماع و نه هیچ ارزش دیگر.
ایشان در حکمت 38 میفرمایند: «و أکرمُ الحسبِ حُسنُ الخُلقِ». حسب به معنای شرافت قابل محاسبه است. گرامیترین شرافت قابل محاسبه، اخلاق نیکوست. آنچه اعتبار دارد اخلاق است. انسانها بر اساس آن بهحسابمیآیند.
«إنَّ أکرمَکُم عندَالله أتقیکُم»5 قرآن همه ارزشها را به تقوی (پروا داری) داده است.
در کلمات امیرمؤمنان(ع) هست که: «التُّقی رئیسُ الاخلاق» پرواداری رئیس اخلاق است. نگاه کنید جامعه چقدر پروادار است. چقدر حریم نگه میدارد رعایت حقوق میکند. ملاک جامعه سالم همین است.
در حکمت 229 حضرت بیان میدارند که «کَفَی بالقَناعَه مُلکاً» قناعت برای دولتمندی کافی است. «و بِحُسنِ الخُلُقِ نَعیماً» کسی که اخلاق دارد همه نعمتها را دارد. اگر در جامعهای اخلاق حاکم باشد در پرتوی او میتوان به همه جا رسید.
در خطبه 28 میخوانیم «إنَّ أخوَفَ ما أخافَ علَیکُم إثنَتان: إتِّباعِ الهَوَی و طولِ الأمَل» من از دو چیز بر شما میترسم: پیروی از هوا و آرزوی دراز. هر دوی اینها از جنس بیاخلاقی هستند. در شرح نهجالبلاغه ابنابیالحدید، از امیرمؤمنان(ع) آمده است: «عَدمُ الأدَبِ سبَبُ کلِّ شرٍّ» فقدان ادب (اخلاق) علت همه شرور است.
معیار ارزش عمل
حال ببینیم ارزش هر عمل به چیست. از نگاه امیرمؤمنان(ع) ارزش یک عمل به اخلاقی بودنش است نه زیادی آن.
در حکمت 95 میبینیم «لا یقِلُّ عملٌ معَ التَّقوی» هیچ عملی با پرواداری کم محسوب نمیشود. «و کََیفَ یقِلُّ ما یتَقبَّل؟» و چگونه کم به حساب آید چیزی که نزد خدا پذیرفته میشود؟ عمل اخلاقی در عالم خواهد ماند؛ چراکه طبق قوانین عالم است. اما عمل غیراخلاقی مخالف قوانین عالم است. رشد نمیکند. بالنده نیست. قرآن میگوید: «و البلدُ الطیب یخرُجُ نَباته بإذنِ ربِّه»
نظرات: 0
نظر خود را ثبت کنیدنظر خود را ثبت کنید