اجلاسیه مدیران حوزه علمیه خراسان

راهکارهایی برای تقویت اثرگذاری طلاب خواهر در جامعه بانوان

۲۲ اسفند ۱۴۰۰

مدیر مدرسه علمیه رضویه مشهد جامعه زنان را دچار برخی آسیب‌ها دانست که ورود بانوان طلبه این چالش ها را قابل حل می کند.

سرکار خانم مهوش مدیریت مدرسه علمیه رضویه مشهد در اجلاس مدیران مدارس حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، با اشاره به نقش مدارس علمیه خواهران در پاسخگویی به نیازهای جامعه دینی زنان و خانواده افزود: امروزه دشمنان با تهاجم فرهنگی به دنبال سست‌کردن پایه‌های اعتقادی جامعه و به ویژه زنان ما هستند از همین رو تربیت طلاب خواهر می‌تواند یک اقدام موثر در مواجه با این هجوم نرم فرهنگی محسوب شود .

 

 

وی گفت: بدون شک یکی از مهمترین کارکردهای حوزه‌های علمیه خواهران تربیت طلبه‌هایی است که بسیار بهتر و بیشتر می‌توانند به مسائل و مشکلات جامعه زنان بپردازند.

مهوش با بیان اینکه از نگاه اسلام جامعه خوب جامعه‌ای است که در آن زنان عالم، فاضل و عفیف حضور داشته باشند، ادامه داد: شاید از همین منظر است که امروز دشمن در تهاجم فرهنگی ذهن و فکر زنان ایرانی را مورد هدف قرار داده است. این در حالی است که زن از نگاه اسلام محور و کانون خانواده می باشد و اساسا بدون زن، خانواده شکل نمی‌گیرد و نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

وی افزود: در خانواده و در سایه مهر و محبت و دانش زنان است که نسل بشری تربیت می‌شود و هر نوع انحراف و یا ارتقایی در سطح علم و دانش و دینداری زنان عملا تاثیر مستقیمی برای کل جامعه و نسل انسان دارد.

مدیر مدرسه علمیه رضویه مشهد اظهار کرد: با این حال این یک واقعیت است که جامعه زنان در ایران امروز دچار برخی آسیب‌هاست؛ به عنوان مثال، مسئله عفاف و حجاب یکی از مباحثی می باشد که تنها با ژرف نگری و دوری از نگاه‌های سطحی است که می‌توان آن را به درستی حل و فصل کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر زنان امروز در مسائلی مانند چگونگی ایجاد ارتباط و تعادل میان نقش مادری، همسری و همچنین نقش‌های اجتماعی و اقتصادی شان دچار مشکل هستند که این چالش‌ها نیز با ورود قوی و جدی بانوان طلبه است که قابلیت حل و فصل شدن را دارد.

مهوش افزود: یکی از الزامات توسعه نقش و جایگاه زنان در جامعه و همچنین حل و فصل مشکلات این قشر تربیت علوم و طلاب دینی است تا با در نظر گرفتن نوع نگاه زنانه به حل مشکلات پرداخته و راه برای تربیت دینی هر چه بیشتر زنان نیز فراهم شود. از همین رو یکی از رویش‌های جدید در نظام جمهوری اسلامی راه‌اندازی حوزه‌های علمیه تخصصی مربوط به بانوان است که خوشبختانه در سراسر کشور هم اکنون دایر هستند.

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام و نظام برای فروپاشی و تضعیف بنیان‌های جامعه دینی و اسلامی، اهداف و نقشه‌های خود را بر بانوان جامعه اسلامی معطوف کرده و توطئه‌های فراوانی برای تضعیف باورها و ارزش‌های اسلامی در میان آنان تدارک دیده‌اند، ادامه داد: نقش حوزه‌های علمیه برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، و تربیت مدرسان، مبلغان و طلاب توانمند که در مقابل این هجمه دشمن بتوانند جامعه دینی زنان را از هر گونه خطر، انحراف و آسیبی محافظت نمایند ضروری به نظر می‌رسد.

مدیر مدرسه علمیه رضویه مشهد با بیان اینکه مسئله‌ی زن، یکی از اساسی‌ترین مسایل هر تمدنی، هر جامعه‌ای و هر کشوری است و از طرفی بانوان تشکیل دهنده‌ی نیمی از جمعیت‌ما با حساس‌ترین، ظریف‌ترین، ماندگارترین و مؤثرترین نقش‌ها در حرکت تاریخ انسان و در سیر بشریت به سوی کمال است، تصریح کرد: از طرفی ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که حوزه علمیه خواهران رسالت مرجعیت دینی نیمی از جامعه امروزی را به عهده دارد که این رسالت موجب تشکیل حوزه‌های علمیه خواهران شده است.

مهوش به راهبردهای نقش مدارس علمیه خواهران در پاسخگویی به نیازهای جامعه دینی زنان و خانواده اشاره کرد و گفت‌: هویت‌بخشی صنفی و انگیزه‌سازی در طلاب، تربیت جامع طلاب با ویژگی‌های متقی، متخلق، مجاهد، بصیر، دردآشنا و کارآمد، ترسیم مسیر اجتهاد با ارائه جایگاه هر یک از دروس حوزوی ناظر به حل مسائل زنان و خانواده، توجه به رشته‌ها با گرایش‌های تخصصی متناسب با ماموریت زنان در جامعه اسلامی و کاربردی سازی آموزش‌ها در مدارس علمیه خواهران، از جمله راهبردها محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر استفاده هدفمند از فناوری‌های نوین آموزشی با توجه به تحولات پُرشتاب علم و فناوری، کادرسازی لازم برای بخش‌های مختلف جامعه دینی زنان و خانواده به عنوان مدرس، معلم، پاسخگویی به مسائل شرعی، اعتقادی و مشاوره‌ای، مدیر . اهتمام به تربیت از طریق الگوسازی عملی بانوان تراز انقلاب به جامعه زنان را از دیگر راهبردها نام برد.

مهوش از لزوم توجه به مسائل آموزشی در حوزه خواهران گفت و بر تناسب آموزش ها با رویکرد کاربردی و کارآمدی در جامعه، افزایش مهارت ها، دقت به جایگاه و نقش مادری و همسری طلاب خواهر و… را از اموری برشمرد که می بایست بیش از پیش به آن اهتمام ورزید.

مدیر مدرسه علمیه رضویه مشهد درخصوص راهکارهایی در ارتقا و تقویت نقش طلاب خواهر در جامعه بانوان گفت: برگزاری درس خارج بانوان با رویکرد فقه خانواده و فقه تربیت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی تربیت دختران و مادران تراز انقلاب در مدارس خواهران، تربیت اساتید اخلاق، مبلّغان عمومی و تخصّصی، نویسنده، مؤلف و مدرّس، مربی کودکان، نوجوانان، جوانان، امام جماعت مدارس، تربیت مشاورین تخصّصی با رویکر زن و خانواده، تربیت پژوهشگران آگاه به چالش‌های موجود در حوزه زنان و خانواده، گسترش گرایش فقه خانواده و مطالعات زنان در اکثر مدارس علمیه از تربیت مبلغ ملی و بین‌الملل ویژه خواهران توانمند و دارای شرایط مناسب از جمله راهکارها است.

مهوش بر مسئله تبیین ضرورت ازدواج بهنگام، برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های زندگی، قرار دادن واحدهای درسی تخصصی در مورد خانواده و روانشناسی در سطوح مختلف حوزه و ایجاد میز مشاوره با رویکرد زن و خانواده در هر مدرسه علمیه اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره‌های تخصصی تربیت نیرو پیرامون مسائل زنان و خانواده، برگزاری دوره‌های مهارتی سبک زندگی اسلامی، برگزاری دوره‌های سواد رسانه‌ای با رویکرد تربیت افسران جنگ نرم در راستای تبلیغ و تبیین معارف در فضای مجازی به عنوان کنشگران اجتماعی، ایجاد مراکز تولیدات رسانه‌ای و استودیویی با موضوع زن و خانواده، راه‌اندازی پاتوق‌های تخصصی فرهنگی ویژه بانوان در محیط‌های زنانه مثل مساجد، دانشگاه‌ها، مدارس، خوابگاه‌های دانش‌آموزشی و دانشجویی، پارک‌های بانوان، استخرهای بانوان، سالن‌های ورزشی، فرهنگسراها از دیگر اقداماتی است که می توان به عنوان راهکار بیان کرد.

 

منبع : خبرگزاری حوزه علمیه خراسان

https://hozehkh.com/OneEntry?id=42794

نظر خود را ثبت کنید

comment